rfi.bg >> Фоторетуширането
Ретуширането на снимки е познато от зората на фотографията и позволява да не само да се разкрасяват сниманите лица, но и да се коригират недостатъци. С развитието на цифровата фотография възможностите за ретуширане стават неограничени. Може би за мнозина ще прозвучи странно, но повод да се заговори за същината на ретуширането във Франция стана проблемът с анорексията. Преди два месеца депутатката от управляващата партия UMP Валери Боайе предложи да се обявява, когато дадена снимка е ретуширана. Според нея, фотосесиите на някои много слаби манекени може да окажат лошо влияние върху младите момичети с тенденция към анорексията. Предложението на Валери Боайе обаче предизвика остри реакции сред фотографите и издателите на списания. Какъв резултат би имало, ако това предложение се приеме? Ето мнението на психотерапевта Кристин Шике: “Ако действително това е същината на проблема то би било редно тези снимки въобще да се забранят. Малко е нелепо да се показва снимката и да се казва „не вярвайте в това” или „не сме снимали точно това”. Що се отнася до нарушенията в хранителното поведение, това е болест, чиито корени са много сложни, а в основата стои голямо психично страдание. Да мислиш, че ще намалиш сериозността на тези смущения, поставяйки един ред с пояснение под снимката, не е най-доброто решение. Ако може да се говори за някаква превенция то тя се отнася до едно много по-глобално и социално ниво. “ От феминистките среди също не подкрепят предложението на Валери Боайе, но според представителките на тези среди проблемът се крие в стандартизацията на критериите за красота. В същото време, политическият ретуш съвсем не датира от вчера, а примерите за специално обработени портрети по времето на съветския режим са красноречиви. Наскоро снимката на бившата министърка на правосъдието Рашида Дати претърпя сериозна промяна, когато очевидно скъпия пръстен изчезна от ръката й, когато снимката бе публикувана на първата страница на в. „Фигаро”. С наближаването на президентските избори в Украйна, на 17 януари кандидатите все повече се подмладяват и с всеки изминал ден стават все по-елегантни. И тук обаче става дума за работа с „фотошопа”. С всяка нова серия от афиши кандидатът на опозицията Виктор Янукович се появява като че ли подмладен с 10 години. Лидерът на Партията на регионите, който се сочи за фаворит в проучванията, е на 59 години, но на рекламните афиши изглежда на 40... Достатъчно е обаче човек да пусне телевизора си, за да види истинския Янукович с двойната му брадичка и падащи бръчки. Съперничката му и сегашна министър-председателка, Юлия Тимошенко, съвсем не изостава. Нейна запазена марка е перфектното лице, което никога не остарява, или поне на по афишите. В другата крайност пък е 35-годишният аутсайдер Арсений Аценюк, който минава за прекалено млад и трябва да се състарява по снимките. И накрая, не трябва да забравяме досегашният президент Виктор Юшченко, който също е кандидат президент и който е направил доста за майсторите по ретуш в Украйна. След като през 2004 бе отровен с диоксин той прибягна до фотошопа, за да прикрие неизлечимите остатъци по лицето си. На много хора прави впечатление, че много от харесваните от тях телевизионни водещи или певци изглеждат нереално добре на фона на ежедневно срещаните хора. На екрана това се постига със специални филтри, които се поставят на телевизионните камери. Това е причината някои водещи да изглеждат много добре за разлика от поканените от тях гости в студиото. В печатните издания, най-вече списанията фоторетуширането или както е по-известно фотошоп е свързано с професията графичен дизайнер, която е много модерна в момента. Работата на графичния дизайнер е свързана с редактиране на цифрови изображения. Няма модно списание, което да не разчита на фотошопа, за да публикува идеални снимки на манекенки и фотомодели. На практика графичните дизайнери се оказват по-добри от пластичните хирурзи. И в тази работа има професионалисти, които високо ценени и такива, чиято работа не блести с добри резултати. Въпрос на талант е да се промени една снимка, без образът на човека на нея да бъде превърнат в карикатура. Тези, които се справят с ретишурането виртуозно, подобно на естестическите хирурзи, са се броят на пръсти и работят за няколко от водещите модни списания. Има и такива печелят много пари в чужбина, защото там работата е финансово високо ценена. У нас, се оказва, че сред списанията рекордът по използването на фотошоп, се държи от мъжкото списание Playboy. С фотошопа се тушира визуално не една фигура откъм обеми, друга откъм формите. Едни биват намалявани, други уголемявани. Изглаждат се малките бръчки, подпълват се устни. Тъй като това е част от работата им, дизайнерите не разкриват тайни от своята работа. Но е всеизвестно, че при организирането на кастинг, за да бъде избран някой за фотомодел, не е задължително да е красив. Още повече, че красотата се оказва преходна категория и много променлива. Понякога се търси перфектно тяло, а благодарение на фотошопа може да се сложи друга глава или обратното. Засиви какво се търси. Понякога се получава така, че една снимка, се превръща в истинско графично произведение на дизайнера. Важен критерий за перфектната работа е ретушът да не личи, дори да няма намек, че е използван. И в тази работа се налага тенденции, които се харесват на някои, а на други – не. Много от фолкизпълнителките освен че се подлагат на коригиране от страна на пластичните хирурзи, изискват и следването на определена стилистика при обработката на техни снимки за списанията. По-важното в този случай е, че феновете харесват своите идоли и ретуширани. Извън професионалната дейност на фоторетуширане, в ежедневието всеки може да се позабавлява с фотошоп. Заниманията с това са известни като фейк, което означава подправям, а фейкърите си шегуват основно с политическите фигури.
Любомир Бояджиев, Мануела Манлихерова
четвъртък, 12 ноември 2009 г.
сряда, 11 ноември 2009 г.
вторник, 10 ноември 2009 г.
понеделник, 9 ноември 2009 г.
Абонамент за:
Публикации (Atom)