петък, 8 май 2009 г.

Велосипедите в града

rfi.bg >> Велосипедите в града

Обичайна гледка за големите европейски градове са задръстванията. Затова „Европейски акценти” обръщат внимание на алтернативното придвижване – с велосипеди. Наложи нова мода - придвижването с велосипеди, не само заради блокирането на основните артерии, но и заради опазването на околната среда.

Велосипедът до такава степен се разпространи, че много кметства бяха принудени да преразгледат поведението на новите участници в движението. Придвижването на две колела във Виена се удвоило за десет години. Проблемът е, че все повече велосипеди участват в катастрофи. Съществува полемика. Австрийското общество, и особено гражданите на Виена, са разделени на три - пешеходци, автомобилисти и велосипедисти. Характерно за общуването помежду им е, че всъщност те не си говорят, не искат да чуят позицията на другия. Във Виена има алеи за велосипеди почти навсякъде Но мнозина виенчани се оплакват, че колоездачите не спазват правилата и често карат по тротоарите, не спазват предимство и изобщо почти успяват да детронират автомобилистите като участници в уличното движение.

Велосипедистите просто се възползват от своята анонимност. Властите в австрийската столица обаче са категорични, че ще бъде сложен край на това тяхно чувство на неприкосновеност и безнаказаност. Наистина трябва спешно да се вземат мерки, преди гневът на обществото да се е възпламенил. Волфганг Герстол, представител на кметството във Виена отбелязва, че предложението на общината е да се подеме информационна кампания за контрол, предназначена за велосипедистите.

"Тези, които не спазват правилата на движение, ще бъдат контролирани и най-вече санкционирани, ако това се налага. Искаме също младите под 14-годишна възраст да имат право да карат колело, само ако притежават специално разрешително. Те ще го получават след изпит. Така няма повече да се оказваме в ситуация, при която някои велосипедисти дори не познават правилника за движение. Предлагаме също да се сложи някакъв отличителен знак на велосипедите. Повечето австрийци ни подкрепят. Един велосипедист трябва да може да бъде идентифициран, когато е отговорен за катастрофа", казва той. Предвижда се също фиксиране на допустимите стойности алкохол в кръвта на велосипедиста. Позицията на австрийските "зелени" е, че десницата се поддала на лобито на автомобилистите. И изтъкват ползите за глобалното затопляне от карането на колело.

Амстердам, заедно с Копенхаген, е сред европейските първенци от гледна точка на велосипедизма
в градски условия. Там също предстои узаконяване на режима на велосипедистите. Причината за това раздвижване е смъртта през миналия септември на три жени. Те карали колелата си докато слушат уокмен или докато говорят по телефона. Амстердам иска да забрани използването на мобилните телефони, докато се кара велосипед, подобно на мярката за автомобилистите. Веднага се появиха контра мнения, подкрепени с цифри - карането на колело и едновременното говорене по телефона не причинява смъртта на повече от двама души годишно.

Улиците са много натоварени, шофьорите са агресивни, тротоарите са превърнати в паркинги. Това е картината, която ни е позната в България.

Една от причините е, че у нас по принцип не обичат велосипедите, а предпочитат колите. Ако решите да се разходите в някой от големите градове, рискувате да се изправите пред редица опасности. Велосипедистите са изложени на риска да бъдат блъснати от агресивни шофьори, да дишат изгорелите газове от колите. Карането на велосипед в София е нещо като екстремен спорт.

Общинските власти отдавна са длъжници на любителите на колелото. Красноречива илюстрация на политиката на общинските власти е наредба, в която е записано: "Велосипедистите са задължени с поведението си да не създават затруднения или опасности за движението на моторните превозни средства." С основание българските велосипедисти си задават въпроса: "Защо, когато си карам колелото, спазвайки правилника, никой не приема факта, че съм участник в движението?". Доста хора биха си направили труда да карат колела в градски условия, дори биха ходили на работа с тях, ако не рискуваха да бъдат блъснати или пък да се натровят от задушаване с газовете от колите.

Голям град като София разполага реално с две колоездачни отсечки – един участък в Южния парк около НДК и още един във втората част на парка. Преди години бе изградена алея по пътя на трамвай 5 между хотел "Родина" и квартал "Княжево" покрай бул. "Цар Борис III". По протежението на втората имаше специални секции на светофарите на големите кръстовища. Но доста време насам алеята е велосипедно-пешеходна без маркировка. Пешеходците на много места се налага да делят с велосипедистите тясното пространство по тротоарите и затова не се обичат. Преди време общинските съветници внесоха предложение за изграждане на шест велосипедни алеи, които да свързват центъра на града с кварталите. Отскоро едно двупосочно платно за велосипедисти е изградено покрай Перловската река от НДК до Подуене. Платното е с ширина два метра и с дължина 3 700 метра. В неговото изграждане са вложени 1 млн и 700 хиляди лева. В близко бъдеще би трябвало да има велопаркинги и на станциите на метрото. Защитниците на велосипедистите в София наистина застават зад идеята столицата да се превърне в модерен европейски град, но хубавата идея все още няма реализация.

Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова

Няма коментари: