rfi.bg >> Електромобил
freshnewsbg.com
Трудно е на този етап да се каже дали бъдещето на автомобилната индустрия принадлежи на елктромобилите. Няколко европейски държави, сред които Испания и Холандия, вярват в тази перспектива. В Испания, премиерът Хосе Луис Сапатеро дори обяви, че иска да страната му да поеме по пътя на “зеленото възраждане”. Фонд на стойност 20 млрд евро ще трябва да позволи финансирането на проекти от областта на устойчивата икономика, а електромобилите също влизат в тези проекти. Испанският министър на промишлеността Мигел Себастиан, който е пламенен привърженик на незамърсяващата енергия, обяви наистина амбициозна цел: до 2014 г., автомобилите в Испания, задвижвани с електроенергия да станат 1 млн! В това число все пак влизат и хибридните автомобили. В момента вече са сформирани две работни групи с автомобилопроизводители – едната с представители на японския “Нисан”, а другата с френския “Рено”. Правителството е предвидило и данъчни облекчения за хората, които изберат електромобил или хибридна кола. Сега на дневен ред идва въпросът със захранването на тези автомобили и откъде ще се вземе толкова много електроенергия без да се наруши нормалното функциониране на електропреносната мрежа. Два са вариантите, които се обсъждат: автомобилите да се зареждат през нощта, когато потреблението е по-малко или използването на енергия от ветрогенераторите, която често пъти е в излишък през деня.
В Холандия също бе лансиран мащабен проект за електрически транспорт, който включва автомобилите, камионите, мотопедите и корабите. Правителството предвижда до 2020 г. да бъдат пуснати в употреба 1 млн електромобила, а това представлява 15 % от сегашния автомобилен парк. До 2012 г., кметството на Амстердам смята да монтира 200 точки за зареждане на електромобилите, а в национален план целта е 12 000 точки. Мерките за подтикване към използване на електрическите автомобили включват и монтиране на безплатен контакт за зареждане пред дома на всеки притежател на подобен автомобил. Обикновено, за зареждането на една електрическа кола са необходими от 1 до 3 часа. Кметството на Амстердам вече е поръчало няколко електромобила, норвежко производство. Няма нищо чудно, че всичко това се случва в Холандия, където всеки четвърти човек е член на организация за защита на околната среда. За да не се претоварва електропреносната мрежа, за зареждането на автомобилите холандските власти смятат да използват възобновяеми енергийни източници, като ветрогенераторите, които са изградени на много места в страната.
В България идеята за електромобили е на равнището на частната инициатива.
Инициатори на идеята са няколко български предприемачи като работата по техния проект започва през 2001 година. В резултат на тяхната предпроектна дейност е основано Акционерно дружество БГЛОТ. Към проекта са привлечени и инвестиционни банкери от Калифорния. В САЩ през 80-те години за първи път е тестван български електромобил от типа цинк-въздух. Сегашната финансова криза не би могла да попречи за довършване на проекта, смятат от дружеството. В полза на рационалното им мислене е опитът, който страната ни има по отношение на производството на електрокари. Това е един от силните аргументи на БГЛОТ АД да създаде цяла инфраструктура за производство на електромобили у нас, която започва от създаването на акумулаторите и свършва до монтажа на колите. При добро развитие на нещата в близко бъдеще ще бъдем свидетели на движещите си електромобили по нашите пътища. На този проект не е чуждо намерението да се направи опит за привличане на световни автомобилни компании, които да решат техните електромобили да бъдат сглобявани в България. Стратегическият план не изключва производството на български електромобил.
В това отношение също има добра основа. Преди време студенти от Техническия университет в София конструираха прототипа Юнивърс. Крайната цел е създаване на евтин, екологичен и много икономичен петместен автомобил, който харчи на 100 км само 5 лева. Освен това българските конструктори от Стара Загора засенчиха световните като създадоха електромобил с 40 процента по- евтин от световните аналози. Според създателите на електрическата кола разходите се изчисляват на 1 стотинка за километър пробег. Създателят на електромобила Цветомил Белчев е устойностил крайната цена му на 10 000 лева. Ако трябва да бъде направено сравнение на отделните компоненти на електромобила, то батериите му заместват резервоара при обикновения бензинов автомобил. Електромобилът разполага и с контролер. Той определя скоростта, с която електромотора ще се върти. Предназначението му е същото като на карбуратора. Контролерът дозира напрежението на батериите. Засега първият български електромобил, произведен в Стара Загора, е едноместен. Моделът е разработен с личните средства на петима старозагорци. Официалната премиера се състоя на 21 юни тази година. Конструкторите планират да произведат и двуместен модел. Теглото на едноместния модел е 400 кг , когато е зареден. Теглото на батериите е 140 кг. Акумулаторът му се зарежда за осем часа, а самият електромобил развива скорост до 45 км в час. За първия електромобил вече има и клиент – българин, който живее в Гренландия.
Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова
freshnewsbg.com
Трудно е на този етап да се каже дали бъдещето на автомобилната индустрия принадлежи на елктромобилите. Няколко европейски държави, сред които Испания и Холандия, вярват в тази перспектива. В Испания, премиерът Хосе Луис Сапатеро дори обяви, че иска да страната му да поеме по пътя на “зеленото възраждане”. Фонд на стойност 20 млрд евро ще трябва да позволи финансирането на проекти от областта на устойчивата икономика, а електромобилите също влизат в тези проекти. Испанският министър на промишлеността Мигел Себастиан, който е пламенен привърженик на незамърсяващата енергия, обяви наистина амбициозна цел: до 2014 г., автомобилите в Испания, задвижвани с електроенергия да станат 1 млн! В това число все пак влизат и хибридните автомобили. В момента вече са сформирани две работни групи с автомобилопроизводители – едната с представители на японския “Нисан”, а другата с френския “Рено”. Правителството е предвидило и данъчни облекчения за хората, които изберат електромобил или хибридна кола. Сега на дневен ред идва въпросът със захранването на тези автомобили и откъде ще се вземе толкова много електроенергия без да се наруши нормалното функциониране на електропреносната мрежа. Два са вариантите, които се обсъждат: автомобилите да се зареждат през нощта, когато потреблението е по-малко или използването на енергия от ветрогенераторите, която често пъти е в излишък през деня.
В Холандия също бе лансиран мащабен проект за електрически транспорт, който включва автомобилите, камионите, мотопедите и корабите. Правителството предвижда до 2020 г. да бъдат пуснати в употреба 1 млн електромобила, а това представлява 15 % от сегашния автомобилен парк. До 2012 г., кметството на Амстердам смята да монтира 200 точки за зареждане на електромобилите, а в национален план целта е 12 000 точки. Мерките за подтикване към използване на електрическите автомобили включват и монтиране на безплатен контакт за зареждане пред дома на всеки притежател на подобен автомобил. Обикновено, за зареждането на една електрическа кола са необходими от 1 до 3 часа. Кметството на Амстердам вече е поръчало няколко електромобила, норвежко производство. Няма нищо чудно, че всичко това се случва в Холандия, където всеки четвърти човек е член на организация за защита на околната среда. За да не се претоварва електропреносната мрежа, за зареждането на автомобилите холандските власти смятат да използват възобновяеми енергийни източници, като ветрогенераторите, които са изградени на много места в страната.
В България идеята за електромобили е на равнището на частната инициатива.
Инициатори на идеята са няколко български предприемачи като работата по техния проект започва през 2001 година. В резултат на тяхната предпроектна дейност е основано Акционерно дружество БГЛОТ. Към проекта са привлечени и инвестиционни банкери от Калифорния. В САЩ през 80-те години за първи път е тестван български електромобил от типа цинк-въздух. Сегашната финансова криза не би могла да попречи за довършване на проекта, смятат от дружеството. В полза на рационалното им мислене е опитът, който страната ни има по отношение на производството на електрокари. Това е един от силните аргументи на БГЛОТ АД да създаде цяла инфраструктура за производство на електромобили у нас, която започва от създаването на акумулаторите и свършва до монтажа на колите. При добро развитие на нещата в близко бъдеще ще бъдем свидетели на движещите си електромобили по нашите пътища. На този проект не е чуждо намерението да се направи опит за привличане на световни автомобилни компании, които да решат техните електромобили да бъдат сглобявани в България. Стратегическият план не изключва производството на български електромобил.
В това отношение също има добра основа. Преди време студенти от Техническия университет в София конструираха прототипа Юнивърс. Крайната цел е създаване на евтин, екологичен и много икономичен петместен автомобил, който харчи на 100 км само 5 лева. Освен това българските конструктори от Стара Загора засенчиха световните като създадоха електромобил с 40 процента по- евтин от световните аналози. Според създателите на електрическата кола разходите се изчисляват на 1 стотинка за километър пробег. Създателят на електромобила Цветомил Белчев е устойностил крайната цена му на 10 000 лева. Ако трябва да бъде направено сравнение на отделните компоненти на електромобила, то батериите му заместват резервоара при обикновения бензинов автомобил. Електромобилът разполага и с контролер. Той определя скоростта, с която електромотора ще се върти. Предназначението му е същото като на карбуратора. Контролерът дозира напрежението на батериите. Засега първият български електромобил, произведен в Стара Загора, е едноместен. Моделът е разработен с личните средства на петима старозагорци. Официалната премиера се състоя на 21 юни тази година. Конструкторите планират да произведат и двуместен модел. Теглото на едноместния модел е 400 кг , когато е зареден. Теглото на батериите е 140 кг. Акумулаторът му се зарежда за осем часа, а самият електромобил развива скорост до 45 км в час. За първия електромобил вече има и клиент – българин, който живее в Гренландия.
Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова
Няма коментари:
Публикуване на коментар