В парижкото метро наскоро бе проведен своеобпазен експеримент, свързан с възприятията на пътниците. По стените на тунелите в една от метростанциите са монтирани дигитални рекламни панели, които са способни да “гледат” благодарение на камера. Това се случва, ако минаващ човек покрай билборда, т.е. потенциален клиент, погледне към таблото. Интересният рекламен подход обаче бе прекъснат след като група от асоциации борещи се срещу рекламата заведе дело за посегателство срещу свободата. До началото на месец март пътниците минаващи през станцията Шарл де Гол Етоал в Париж се изправяха пред четири експериментални билборда във формата на гигантски мобилни телефони. Норбер Мер, директор за иновациите в Media transport, разказва за този проект: “В тази кутия има 70-инчов екран, който дава образ с много добро качество. Той е оборудван с електроника, която позволява на екрана да получава информация през сървър и да изписва послания. “
Основната идея на създателите на този проект е била рекламодателите да знаят колко пъти е била видяна рекламата им. Нестандартният билборд не е толкова съвършен, че да различава мъжкото от женското лице, но въпреки това е успял да ядоса лагера на “антирекламата”. Според Шарлот Менер от Асоциацията срещу рекламната агресия тези пана представляват няколко заплахи спрямо гражданите: “Опасното, от юридическа гледна точка и от гледна точка на общественото пространство, при тези билбордове е, че те не само излъчват реклама, а и ни наблюдават и ни анализират. Това е вече посегателство към свободата ни и правото да бъдем мълчаливи, да не ни анализират, да не бъдем класифицирани от разни кутии и да не служим на рекламодателите, за да си продават нещата!” Общо пет асоциации подадоха жалба в съда срещу интелигентните билбордове и междувременно, в очакване на решението на съда в края на април, проектът е спрян.
В Полша на практика не съществува регламент за рекламните билбордове. Столицата Варшава е буквално наводнена от всякакъв вид реклами, а през последните години се появяват все повече огромни билбордове, които покриват цели жилищни сгради. В продължение на няколко седмици живеещите в тези сгради нямат достъп до естествена светлина. В повечето случай собствениците на билбордовете обезщетяват живущите по някакъв начин, но най-често става дума за символични суми. След няколко подадени жалби срещу подобни реклами, които предизвикаха оживени дискусии, областният управител на Варшава поиска да забрани поставянето на билбордове върху фасадите на сградите, но лобито на рекламодателите и рекламните агенции в Полша е прекалено силно, за да стане това факт.
След дълъг период на хаос и нарушения у нас външната реклама си извоюва едно от първите места на медиен канал. Следствие от овладяния вече хаос е сегашният вид на София. Почти няма автобусна спирка, която да не е превърната в рекламна. Билбордове, рекламни съоръжения тип "ракети", плазмени екрани изпълват до крайна степен градското пространство. С основание тази визуална среда дразни повечето хора. С разрастване на кризата рекламният ни пазар, който по принцип е в тесни рамки, не успява да предостави ресурс за всички агенции за външна реклама. Започва да се усеща спад на рекламите. Планирането в рекламния бизнес е от месец за месец. Видимият с просто око спад на рекламите обаче не плаши големите компании. Големите буквално "изсмукват" рекламите. Най-голямата агенция за аудор реклама Нюз Аутдор (News Outdoor) покрива всички централните части на най-големите градове, както и основните магистрали на страната. Клиентите им са от всички браншове, но отдаването на рекламните съоръжения от тази година е с 30 % по-ниско спрямо предходната година. Към Нюз аутдор се насочват и такива, които са си изпатили от прекупвачите на рекламния пазар. Има клиенти с по-скромни финансови възможности. Те наемат само по един билборд за по-дълъг период, който изпълнява функцията на упътваща табела, твърдят от Нюз аутдор. Външната реклама е по-евтина от печатната и телевизионната, а предимството й - достига до много хора. Неслучайно на някои от големите кръстовища се появиха по 3-4 билборда. Външната реклама се извиси по фасадите и покривите, плъзна по подлезите, защото просто няма място къде да бъдат сложени още билбордове. Законовите рестрикции ограничават рекламните агенции да не преминават съвсем границата на пренаситеност. Рекламните им съоръжения трябва да спазват дистанция от най-малко 200 метра от училища и детски градини. При външната реклама всеки клиент търси определена аудитория. Едни искат да хванат хората в бизнес зоните, други в централни градски части, трети на излизане от града. Относно ефективността на посланията няма конкретни изследвания. У нас няма монтирани сензори на големите кръстовища, които да следят колко коли са минали и евентуално колко хора са видели рекламата. За някои рекламодатели това е голям недостатък, защото агенциите за външна реклама не могат да дадат конкретни резултати за ефективността на кампанията. Някои агенции са закупили софтуер за определяне на комуникативността на определени места, но общинските власти не разполагат с данни за трафика.
Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова
Основната идея на създателите на този проект е била рекламодателите да знаят колко пъти е била видяна рекламата им. Нестандартният билборд не е толкова съвършен, че да различава мъжкото от женското лице, но въпреки това е успял да ядоса лагера на “антирекламата”. Според Шарлот Менер от Асоциацията срещу рекламната агресия тези пана представляват няколко заплахи спрямо гражданите: “Опасното, от юридическа гледна точка и от гледна точка на общественото пространство, при тези билбордове е, че те не само излъчват реклама, а и ни наблюдават и ни анализират. Това е вече посегателство към свободата ни и правото да бъдем мълчаливи, да не ни анализират, да не бъдем класифицирани от разни кутии и да не служим на рекламодателите, за да си продават нещата!” Общо пет асоциации подадоха жалба в съда срещу интелигентните билбордове и междувременно, в очакване на решението на съда в края на април, проектът е спрян.
В Полша на практика не съществува регламент за рекламните билбордове. Столицата Варшава е буквално наводнена от всякакъв вид реклами, а през последните години се появяват все повече огромни билбордове, които покриват цели жилищни сгради. В продължение на няколко седмици живеещите в тези сгради нямат достъп до естествена светлина. В повечето случай собствениците на билбордовете обезщетяват живущите по някакъв начин, но най-често става дума за символични суми. След няколко подадени жалби срещу подобни реклами, които предизвикаха оживени дискусии, областният управител на Варшава поиска да забрани поставянето на билбордове върху фасадите на сградите, но лобито на рекламодателите и рекламните агенции в Полша е прекалено силно, за да стане това факт.
След дълъг период на хаос и нарушения у нас външната реклама си извоюва едно от първите места на медиен канал. Следствие от овладяния вече хаос е сегашният вид на София. Почти няма автобусна спирка, която да не е превърната в рекламна. Билбордове, рекламни съоръжения тип "ракети", плазмени екрани изпълват до крайна степен градското пространство. С основание тази визуална среда дразни повечето хора. С разрастване на кризата рекламният ни пазар, който по принцип е в тесни рамки, не успява да предостави ресурс за всички агенции за външна реклама. Започва да се усеща спад на рекламите. Планирането в рекламния бизнес е от месец за месец. Видимият с просто око спад на рекламите обаче не плаши големите компании. Големите буквално "изсмукват" рекламите. Най-голямата агенция за аудор реклама Нюз Аутдор (News Outdoor) покрива всички централните части на най-големите градове, както и основните магистрали на страната. Клиентите им са от всички браншове, но отдаването на рекламните съоръжения от тази година е с 30 % по-ниско спрямо предходната година. Към Нюз аутдор се насочват и такива, които са си изпатили от прекупвачите на рекламния пазар. Има клиенти с по-скромни финансови възможности. Те наемат само по един билборд за по-дълъг период, който изпълнява функцията на упътваща табела, твърдят от Нюз аутдор. Външната реклама е по-евтина от печатната и телевизионната, а предимството й - достига до много хора. Неслучайно на някои от големите кръстовища се появиха по 3-4 билборда. Външната реклама се извиси по фасадите и покривите, плъзна по подлезите, защото просто няма място къде да бъдат сложени още билбордове. Законовите рестрикции ограничават рекламните агенции да не преминават съвсем границата на пренаситеност. Рекламните им съоръжения трябва да спазват дистанция от най-малко 200 метра от училища и детски градини. При външната реклама всеки клиент търси определена аудитория. Едни искат да хванат хората в бизнес зоните, други в централни градски части, трети на излизане от града. Относно ефективността на посланията няма конкретни изследвания. У нас няма монтирани сензори на големите кръстовища, които да следят колко коли са минали и евентуално колко хора са видели рекламата. За някои рекламодатели това е голям недостатък, защото агенциите за външна реклама не могат да дадат конкретни резултати за ефективността на кампанията. Някои агенции са закупили софтуер за определяне на комуникативността на определени места, но общинските власти не разполагат с данни за трафика.
Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова
Няма коментари:
Публикуване на коментар