сряда, 16 септември 2009 г.

Науката в училище

rfi.bg >> Науката в училище

Почти всички европейски страни изпитват нужда от научни специалисти. В Германия например, през миналата година не достигаха 70 000 инженери. За да се спре тази тенденция федералните власти стартираха кампания за популяризиране на науката сред... децата на 2-3-годишна възраст. И така, най-малките вече се учат как да харесват химията и физиката. В една от детските градини в Кьолн, възпитателките показват на децата как се смесват различни вещества и какво се получава при смесване например на лимонена киселина и сода бикарбонат.

Кампанията за популяризирането на науката сред най-малките носи името “Дом на малките учени” и е под патронажа на научната организация Helmholtz, германското министерство на научните изследвания и фирмата “Сименс”. Инициативата има за цел до 2010 година да приобщи към науката 2500 детски градини от общо 48 000 в цялата страна. За съжаление обаче, в първите класове на училището научните дисциплини остават на заден план и децата започват да губят интерес.

Отново да популяризира науката, но този път сред по-големите – гимназисти и колежани – е целта на европейския Интернет сайт – www.scienceinschool.org или “наука в училище”. Целта му е да се създаде мост между научните изследвания и класните стаи. Става дума за тримесечно хартиено издание на английски език, което се превежда в 27-те страни, включително и на български език, и съдържанието му се помества на сайта scienceinschool.org. Онлайн версията се посещава месечно от 250 000 потребители, като идеята е електронният вариант да помогне за използването на най-новите научни открития в училище. Сред статиите публикувани в сайта са: “Какво знаем за климата? Едно проучване върху ефекта от антропогенното глобално затопляне”, “Живот на Марс: тераформиране на Червената планета”, “Оксинтомодулин – нова терапия срещу затлъстяването?” и много други....

С цел да станат по-интересни и по-атрактивни науки като химия, математика, физика някои български училища въвеждат методологията на електронните уроци.

Електронното съдържание на уроците е разработено от екип преподаватели на Националната природоматематическа гимназия. Мултимедийното обучение е част от проекта, финансиран от европейската програма "Сократ". Засега в проекта са включени само три училища - Националната природоматематическа гимназия в София, софийското Технологично училище "Електронни системи" и гимназията с преподаване на чужди езици "Христо Ботев" в Кърджали. Техническото оборудване на тези училища е на стойност 230 хиляди долара. Има възможност за мултимедийно обучение, трите училища са в мрежа и могат да осъществяват помежду си видеоконферетна връзка. Най-трудната материя в уроците по абстрактната за много ученици наука, математиката, е преподавана по-достъпен и интересен за тях начин. Съдържанието на електронните уроци има за цел да накара учениците да мислят творчески, а не просто да наизустяват математическите теореми. Навлизането на комуникационните технологии в случая помага на учителите да провокират вниманието на учениците към науките. На мултимедийното обучение разчитат и в 97 столично училище, където кабинетът по химия е съобразен с всички съвременни методи на преподаване. В училището има разработено електронно съдържание на всички уроци по химия. Например в един от урок по темата "Въглехидрати. Глюкоза" протича с представяне на учебното съдържание под формата на мултимедийна презентация в съчетание с лабораторни упражнения. Обикновено по повечето теми учениците правят лабораторните упражнения. Специално за тази тема те трябва чрез подходящи опити да докажат наличието на въглехидрати в различни хранителни продукти. Добрите практики обаче са все още изключение. В по-голяма част от училищата липсва адекватна материална база за такива уроци. Така децата губят интерес. Но не само материалната база е важна, а и личността на учителя. Пред учителите стои нелеката задача да намерят начин да ги ангажират, да направят така, че физиката или химията да е достъпна за учениците и те сами да започнат да откриват реалните научните приложения в ежедневието, което ни заобикаля.

Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова

Няма коментари: