вторник, 10 март 2009 г.

СОБСТВЕН БИЗНЕС: Как да получите печалба от до�

СОБСТВЕН БИЗНЕС: Как да получите печалба от до�

СОБСТВЕН БИЗНЕС: 50 причини, подбуждащи хората д

СОБСТВЕН БИЗНЕС: 50 причини, подбуждащи хората д

СОБСТВЕН БИЗНЕС: Как и защо да делегирате прав�

СОБСТВЕН БИЗНЕС: Как и защо да делегирате прав�

Пазари | Бизнесът иска таксите за Дунав мост да

Пазари | Бизнесът иска таксите за Дунав мост да


Бизнесът иска таксите за Дунав мост да отпаднат
От Росица Великова Всички статии на автора
Последна промяна в 17:38 на 09 мар 2009, 213 прочитания, 1 коментар
Ако таксата отпадне, ще се премахнат възможностите за корупционен натиск, смятат от Българо-румънската търговско-промишлена палата

Ако таксата отпадне, ще се премахнат възможностите за корупционен натиск, смятат от Българо-румънската търговско-промишлена палата

Таксите за преминаване на Дунав мост да отпаднат, за да се подобри конкурентоспособността на българския износ за Румъния. Това съобщиха от Българо-румънската търговско-промишлена палата (БРТПП). Износът на български стоки на пазара в северната ни съседка в момента е силно редуциран заради обезценяването на румънската валута и условията на валутен борд у нас.

Сделките между контрагенти от двете страни на Дунав са затруднени заради девалвацията на леята, съобщи наскоро пред "Дневник" изпълнителният директор на палатата Емилиян Енев. Той допълни, че вече от няколко фирми е получена информация, че обезценяването на валутата в северната ни съседка е един от факторите за затруднения в правенето на бизнес. Когато българска компания продава на големите търговски вериги в Румъния чрез регистриран там филиал, сделките са в леи, а срокът за плащане е между 45 и 60 дни. Този период и оперирането в румънската валута носи загуби за българските фирми, тъй като обезценката на леята ги поставя в неизгодно положение, обясни Енев. Продажби за голяма румънска компания са в евро, но пък съседите ни са в неизгодно положение, тъй като продават на дребно продуктите в леи, и то с разсрочено плащане от 30-40 дни.

БРТПП разглежда премахването на таксите на Дунав мост като реална възможност за облекчаване на средата за бизнес, обясниха от палатата. От бизнес организацията считат, че намалението от януари с 25% на таксите за преминаване на моста е крайно недостатъчно и не отговаря на новите икономически условия. Ако таксата отпадне, ще се премахнат възможностите за корупционен натиск, смятат от палатата. От началото на 2009 г.автомобили с до 8 плюс 1 места и товарни коли с общо максимална допустима маса, по-малка или равна на 3.5 т, плащат 12 лв. за преминаване на разстоянието Русе - Гюргево. През 2008 г. това струваше 16 лв. За камиони между 3.5 и 7.5 т и за бусовете с повече от 9 и максимум с 23 места сумата сега е 23 лв., а 35 лв. стана тарифата за товарни автомобили с маса, по-голяма или равна на 7.5 и под 12 т. Автобусите с повече от 23 места и товарните коли над 12 т с до три оси ще дължат 49 лв., а по-големите камиони - 72 лв. Таксите се върнаха на нивата от 2007 г., което не облекчава възможностите за бизнес контакти между двете страни.

За отпадането им е нужно съгласието и на румънската страна, както и промяна в тарифата на Национална агенция "Пътна инфраструктура", коментираха от транспортното министерство. Оттам смятат, че решението за преминаване на моста без такси зависи от становището и на финансовото министерство.