събота, 18 април 2009 г.

Стратегии за оцеляване на общностите

Стратегии за оцеляване или за успех - може да бъдат наречени по различен начин.

Всъщност имам предвид само две стратегии:

Първа стратегия: Разбиране на реалността на обкръжаващата среда и оттук - приспособяване. Разбира се това са две страни, успехът на всяка от които има значение за крайния резултат.

Втора стратегия: Поддържане вътрешното единство на общността и изковаването на това единство/единомислие включително и чрез митове, съзнателно основани на неистини и измислици. Предполагам, че към последното хората може да прибягнат или ако обстоятелствата го изискват, или по инерция от минали времена, когато обстоятелствата са го изисквали (това звучи като понамирисващо на мухъл), или поради психически отклонения.

Моята лична житейска стратегия и верую и всъщност това, което най-много съответства на личността ми е разбирането на реалността и познанието, макар в личен план често да стигам дотук и да ми се губи следващата компонента - действието. Мисля, че това е стратегия на едно отворено към промените и иновациите (да не каже социалните мутации) общество, което наистина може да се придвижва по-бавно и да има залитания и трудности, но в края на краищата ще е по-приспособено.

В новата история вече са известни много експерименти с втората стратегия, които са били неуспешни в дългосрочен план - например по-глобалните експерименти, свързани с тоталитарните общества на "реалния социализъм" и фашизма. Може би в голяма степен и днес - това скрито изтънчено-тоталитарно общество, което се гради от Щатите с безумната цел да бъдат световен лидер (и свързаните с това материални облаги) на всяка цена, като сякаш им се губи смисълът на лидерството за обществата и каква е ролята на лидера и факторите за лидерство освен този да искаш да си лидер... Има и редица по-маломащабни премери като например с религиозни общности, респективно религиозни гуру, които са успявали да поведат много хора след себе си и включително да ги докарат до колективно самоубийство. Знае се още, че гурутата с психически отклонения може да бъдат много убедителни, защото нямат съмнения и интелектуални колебания, а също нямат особени задръжки в отклоняването от реалността.

Като стана дума за психически отклонения, какво всъщност е това: отклоняване от нормата за мнозинството от хората и нещо, което е в разрез с реалността. Понякога колективната норма е в разрез с реалността и това е колективна лудост. Но що се отнася до лъжите, те са нещо нормално за децата до определена възраст, ако не и от всяка възраст. Вероятно и за възрастните хора, които в редица случаи в интелектуално отношение започват да се връщат към детството. Но и в двата случая има хора в зряла възраст, които се грижат за тях, така че това не е страшно. Ако става дума за общества с такива отклонения, те може да се задържат на повърхността благодарение на други общества, които биха могли да поемат грижата за тях по една или друга користна причина, макар психическото здраве и респективно оцеляване на последните също да може да бъде поставено под съмнение в такъв случай.

Както е ясно, не мисля, че вторият тип стратегия е полезна като стратегия, макар да не съм сигурна дали това е така, ако се прилага като тактика. В смисъл че винаги има моменти, когато е необходима защита и единство и то все пак може би трябва да се постигне бързо по някакъв начин.

Но има и едно друго "но", свързано с това, че приспособяването към социалната среда чрез по-доброто й разбиране има друг смисъл от приспособяването към природната среда, макар да не може социумът да се разглежда отделно от природата. Дори човечешкото общество като цяло да върви към самоубийство, нямат шанс да оцелеят тези общности, които не се впишат в него, дори да са по-реалистични с оглед приспособяване към природната среда. Има не един и два случая на загинали високоразвити цивилизации, на чиито следи и до днес се възхищаваме. С какво те са били по-неприспособени или по-нереалистични от варварите или агресорите, които са ги унищожили и са процъфтели след тях?

И последното "но", което трябва да спомена е, че тези две стратегии със сигурност не изчерпват всички възможни стратегии и следователно от последните зависи доколко казаното по-горе е близо до истината.

Между другото не мисля, че усъвършенстването на уменията да лъжеш и да имитираш (fake) е печеливша социална мутация.

Как да управлявате парите си като милионери

Милионерите са хора, като нас, само дето имат много повече пари. Когато журналистите ги попитат как са натрупали състоянието си, те не цитират някакви свръхестествени способности, а придържане към инвестиционни стратегии, труд и ако щете вярвайте - малко стиснатост. Според USNews, 10-те златни правила, към които се придържат милионерите са:

Бъдете предпазливи в началото

49-годишният Адриан Картууд, автор на блога “Как да направим 7 милиона за 7 години“, казва, че днес е богат, благодарение на това, че е живял в голяма спестовност, докато градял бизнеса си. Според него хората често имат проблеми, защото натрупват голям дълг в началото, когато стартират бизнес. «Научете се да живеете с малкото средства, с които разполагате, отлагайте моментът, в който ще се възползвате от състоянието си, за да може когато станете милионери, да останете такива дълго време. Тогава ще можете истински да се насладите на богатството.“

Вярвайте в себе си

Преди да започне да инвестира в недвижими имоти, Алън Кори, автор на “Как да станем милионери преди 30“, е прочел всички биографии на милионери, които успял да намери. Казва, че е търсел общи черти между тях и съвети, които можел да използва. «Това, което открих е, че всички са имали невероятна увереност, че ще успеят.“

Имайте точна представа за бъдещето си като милионери

Според Джен Смит, автор на блога “Майката милионерка от съседната къща“ казва, че не е достатъчно само да си кажеш “Искам да съм богат“. Представете си точно какъв доход искате да имате, как ще го постигнете, къде ще пътувате по света, какви възможности ще ви дадат парите. Смит признава, че е имала конкретната цел да забогатее преди да стане родител. Тя изрязвала снимки от списания на места, които искала да посети и ги държала близо до бюрото си, за да й запомнят за целта й.

Подсигурете се срещу рисковете на живота

Често пъти причината за фалирането е развод, смърт в семейството или болест, която прави хората неработоспособни. Затова сключвайте предбрачни споразумения и застрахователни полици.

Работете здраво!

В книгата си “Мисли като шампион“ Доналд Тръмп пише, че често хората обясняват успехите му с късмет, но всъщност те се дължали на много работа. «Ако работите здраво, ще бъдете възнаградени! Някои могат да кажат «Той е късметлия“ и наистина вие сте късметлия, че сте достатъчно умни да знаете, че трябва да работите!“ Точно това казва и Бенджамин Франклин през 18-и век «Колкото повече работя, толкова повече късмет имам.“

Правете си бюджет

Смит казва, че винаги си записва разходите и в края на месеца си прави подробен отчет. Тя казва, че ако не го правите и решите да пробвате, още първия път ще бъдете наистина изненадани от някои факти и със сигурност ще си изведете важни поуки.

Правете това, което харесвате

За да постигате изключителни резултати в някоя област, трябва работата в нея да ви бъде наистина приятна. Експерти съветват да се насочите към областта, от която се хващате че се интересувате в свободното си време. Ако четете модни списания, ориентирайте се към нещо свързано с модата, ако се интересувате от коли, работете нещо свързано с коли.

Решете точно колко богати искате да бъдете

За мнозина 1 млн. долара не са достатъчни. Инфлацията непрекъснато ни притиска, за много хора да имаш един-два милиона на 65-годишна възраст, не е кой знае какъв успех. Колкото по-конкретни са целите ви, толкова по-лесно ще ви бъде в преследването им.

Плувайте срещу течението

Понякога печелившата тактика е да правите точно обратното на това, което правят всички. В момента например акциите са евтини, защото много хора са разпродали книжата си, но принципът не се касае само за фондовия пазар. Можете точно сега да купите имот и да го отдадете под наем, например.

Живейте с по-малко пари, отколкото можете да си позволите

Харчете една идея по-малко пари, отколкото можете да си позволите. Наскоро вестниците писаха как известният рапър Еминем си е харесал часовник за 15 000 долара, но се отказал от покупката. Той можел да си позволи спокойно часовника, но тъй като е криза, не знаел, какво ще бъде положението вбъдеще и мислел за финансовата сигурност на дъщеря си. Смит съветва да спестявате между 10 и 25% от доходите си. Тя казва “Лъскавите стоки не те правят милионер. Напротив - те могат да ти попречат да бъдеш такъв!“

Децата са масирано облъчвани от порносайтове, но виждат като заплаха вирусите

mediapool.bg >> Децата са масирано облъчвани от порносайтове, но виждат като заплаха вирусите

Да оцелееш във време на промени

Money.bg >> Да оцелееш във време на промени

Много хора предполагат, че лидери като Бил Гейтс или сър Ричард Брансън притежават някаква генетична дарба, която им позволява да успяват в нестабилния свят. Десетилетия изследвания, обаче, не успяха да открият доказателства за такава, освен проявата на смелост от страна на предприемачите и мениджърите да се възползват от новите възможности, които им се предоставят.

Рекламата полегна на шагренова кожа

Money.bg >> Рекламата полегна на шагренова кожа

Великденски заек: що е то

Vesti.bg >> Великденски заек: що е то

Vesti.bg - Пауло Коелю: Славата се е превърнала в самоц

Vesti.bg >> Пауло Коелю: Славата се е превърнала в самоцел

петък, 17 април 2009 г.

The Pirate Bay Trial: The Official Verdict - Guilty | TorrentFreak

The Pirate Bay Trial: The Official Verdict - Guilty | TorrentFreak

Бордът пази България

Dir.bg >> СБ: Бордът пази България

Децата в интернет - всеки ден поне по три часa

dir.bg - Децата в интернет >> всеки ден поне по три часa

Как да познаем качествените яйца

dir.bg >> Как да познаем качествените яйца

Учени оцениха силата на въображението | Любопи

chrisbrown.log.bg >> Учени оцениха силата на въображението

Vesti.bg - 17 препоръки на КАТ как да шофираме по празни�

Vesti.bg >> 17 препоръки на КАТ как да шофираме по празниците

От препратен email от Англия

Subject: school answering machine message.

This is the message that the Maroochydore High School Queensland, staff voted unanimously to record on their school telephone answering machine. This is the actual answering machine message for the school. This came about because they implemented a policy requiring students and parents to be responsible for their children's absences and missing homework. The school and teachers are being sued by parents who want their children's failing grades changed to passing grades - even though those children were absent 15-30 times during the semester and did not complete enough school work to pass their classes.

The outgoing message:

Hello! You have reached the automated answering service of your school In order to assist you in connecting to the right staff member, please listen to all the options before making a selection:

To lie about why your child is absent - Press 1

To make excuses for why your child did not do his work - Press 2

To complain about what we do - Press 3

To swear at staff members - Press 4

To ask why you didn't get information that was already enclosed in your newsletter and
several flyers mailed to you - Press 5

If you want us to raise your child - Press 6

If you want to reach out and touch, slap or hit someone - Press 7

To request another teacher, for the third time this year - Press 8

To complain about bus transportation - Press 9

To complain about school lunches - Press 0

If you realize this is the real world and your child must be Accountable and responsible for his/her own behaviour, class work, homework and that it's not the teachers' fault for your child's lack of effort: Hang up and have a nice day!

If you want this in another language, move to a country that speaks it.

България | България се смалява и струпва в град

dnevnik.bg >> България се смалява и струпва в градовете

България | В 12 без 5 кабинетът се сети за временн�

dnevnik.bg >> В 12 без 5 кабинетът се сети за временната заетост

четвъртък, 16 април 2009 г.

Vesti.bg - 11 млади учени на финала на "Лаборатория за сл

Vesti.bg >> 11 млади учени на финала на "Лаборатория за слава": "booking@britishcouncil.bg"

Банки - Dir.bg

Dir.bg >> Пуснаха жилища по 1000 долара

Дистанционно обучение МОН

internetreklama.com >> Дистанционно обучение МОН

Radio France Internationale Sofia 103.6

rfi.bg >> Вегетарианците



В Италия броят на вегетарианците, който наброяваше 6 млн. души, се е удвоил само за последните пет години. Така поне гласят данните от проучване, публикувано от в. "Ла Република". В същото време обаче италианската кухня изобилства от изкушения, пред които са изправени неядящите месо: пармска шунка, прочутите пикантни колбаси от Медзоджорно, агнешко от Сардиния. За да се задоволи растящото търсене на вегетарианска кухня с бързи темпове, нараства и броят на специализираните ресторанти - в момента те са над 300. Основна причина за отказа от месото и месните продукти е серията от санитарни кризи през последните години. Трябва да се подчертае, че отвъд границата, която разделя вегетарианците от месоядните, италианците са традиционно свързани с кулинарната култура на свежи и качествени продукти, които са издигнати в култ. Това важи за зехтина, пармиджаното, доматите, безбройните зеленчуци. Няма истинска италианска кухня без пресни продукти, откъдето идва растящият интерес към всичко с представката "био" в името си, а също и опасенията по отношение на месото. По-голямата част от посетителите на специализираните ресторанти обаче не са строги вегетарианци, а по-скоро хора, които ядат месо, но предпочитат да избегнат риска. Тук съвсем не става дума за някакви тежки лишения, тъй като италианската кухня предлага огромно изобилие от ястия, адаптирани към вегетарианството: паста е фаджоли, паста е патате, ризото - това са само част от регионалните безмесни специалитети. Според проучването на в. "Ла Република" 70% от вегетарианците в Италия са жени. Зад този факт обаче се крие единствено желанието им за по-здравословен живот, а не толкова желание за тънка талия.

Трудно е да си представим как се чувства един вегетарианец в Турция, родината на кебапите. Но само в Истанбул има три ресторанта с кухня, посветена на зеленчуците. Те обаче отказват да им се приписва наименованието "вегетариански" и предлагат по няколко ястия с риба и пилешко месо.В един от трите ресторанти с името "Джинджифил" ни най-малко не искат да отхвърлят месото, но предпочитат да отдадат дължимото на растителното богатство, на подправките и сезонните зеленчуци. Тенденцията към приближаване до западната цивилизация кара все повече турци да обръщат внимание на здравословното хранене.

У нас мотивите да стане един човек вегетарианец са много различни - религиозни, морални, здравословни. Много известни българи изцяло са преминали на безмесна диета. Както навсякъде по света и у нас вегетарианците се разделят по критерия на присъстващите животински храни в ежедневното им меню. Има "лъжливи" вегетарианци, които консумират риба и пилешко месо. "Полувегегарианците" залагат на яйцата и млечните произведения. "Същинските" вегетарианци са тези, които изключват всякакви животински продукти от храната си. Те стигат до крайност и консумират само растителни храни, неподложени на термична обработка. Оказва се, че в България не е лесно да си пълен вегетарианец. Производството на храни, носещи марката "екологично чист", е едва в началото. Един заклет вегетарианец много трудно може да открие, например, соеви продукти като се започне от соевото мляко и се стигне до соевото сирене. В същото време това е много важно, защото соята е основен заместител на месото, което снабдява организма с аминокиселини. Неслучайно наричат соевото сирене – зелената крава. Българският пазар е твърде беден на предлагане на такива храни, а цените им са доста по-високи от обикновените. Литър соево мляко например струва 4,70 лв. Всички храни, от които се нуждае един пълен вегетарианец, се доближават до клас "лукс". За да се храни добре човек, който е на безмесен режим, трябва и да печели добре. Освен това соевите продукти не са особено вкусни и се налага да бъдат добре овкусявани, за да са приятни за консумиране. Малко са и вегетарианските ресторанти, а в традиционните вегетарианските предложения се изчерпват със салати и някои безмесни предястия. Не са много и специализираните магазини. Наред с всичко това, минусите от вегетарианството са повече, отколкото плюсовете, твърдят от Дружеството по хранене и диетика. Оттам препоръчват умерено вегетарианство и повече консумация на риба, мляко.

Любомир Бояджиев Мануела Манлихерова


Дневник + | "Ефектът Луцифер" - кое кара добрите х

Дневник >>"Ефектът Луцифер" - кое кара добрите хора да вършат злини

Дневник + | Как да участваме в общо събрание от �

Дневник >> Как да участваме в общо събрание от в къщи

Свят | Bossnapping* - бъдещето на индустриалните отношени�

dnevnik.bg >> Bossnapping* - бъдещето на индустриалните отношения

Пазари | Голям интерес за субсидиране на слънч�

dnevnik.bg >> Голям интерес за субсидиране на слънчеви системи в селски райони

News.bg - Арести на правителствени противници в Турц�

News.bg - Арести на правителствени противници в Турция

сряда, 15 април 2009 г.

Vesti.bg - Набедиха слон, че е гей

Vesti.bg >> Набедиха слон, че е гей

Дневник + | Експериментът "Третата вълна" и как �

Дневник >> Експериментът "Третата вълна" и как той излезе от контрол

В годината, в която Източна Европа отбелязва 20 години от краха на комунизма, си струва да се припомнят психологическите корени на тоталитаризма. В поредицата на "Дневник" се представят четири социални експеримента, доказали колко лесен и кратък е пътят до състоянието на пълно подчинение пред авторитета. Първата част разказа за нашумелия германски филм "Вълната", описващ симулацията на диктатура в училище. Днес представяме Рон Джоунс и автентичната история на "Третата вълна", а в следващите броеве ще опишем опитите на Стенли Милграм и Филип Зимбардо.

Много често в началото на всеки експеримент e заложен един привидно наивен въпрос. "Възможно ли е холокостът да се повтори?", попитал един ученик преподавателя си по световна история в гимназията "Къбърли" в Пало Алто, Калифорния. Така започва историята за американския учител Рон Джоунс, придобил световна популярност със своята демонстрация на нацизма през април 1967 г.

На Джоунс му хрумва да отговори с експеримент, да обясни диктатурата чрез една игра, нищо повече. По собствените му признания, излезли на бял свят доста по-късно, той въобще не е предполагал какъв ще е резултатът.

В първия ден от упражнението (понеделник, 3 април) Джоунс започва строева подготовка и тренира учениците, докато не свикнат за 30 секунди да влизат в стаята и да заемат местата си, без да издават шум. На дъската написва "дисциплина" и въвежда правилото ученикът да става прав, когато говори, но да не използва повече от 3 думи. Твърди се дори, че е затъмнил класната стая и пускал музика от Вагнер.

На втория ден класът вече е строго организирана група, подчинена на няколко принципа: "Сила чрез дисциплина", "Сила чрез общност", "Сила чрез действие", "Сила чрез гордост". На така създаденото движение, в което първоначално участват 30 ученици, Джоунс дава името "Третата вълна" (The Third Wave) по общоприетото тогава мнение, че третата от серията вълни в океана е последната и най-голямата. Въведен е и поздрав с ръка, който имитира този на нацистите, само че ръката е сгъната хоризонтално пред гърдите. Ден по-късно в движението членуват вече 60 души, които показват

рязък напредък в учебните си умения и огромна мотивация

Те създават плакати, членски карти и значки на "Третата вълна", привличат нови членове от другите класове, но в същото време забраняват да нечленуващите да влизат в час. В края на третия ден организацията набъбва до над 200 души, а инициаторът е обхванат от притеснения за сигурността на останалите младежи, които не искат да се присъединят.

В четвъртък Джоунс решава да сложи край на експеримента. "Първоначално исках да покажа на учениците си колко могъщ може да е натискът на групата, но упражнението излезе от контрол. Бях уплашен от случващото се всеки следващ ден и бях принуден да го отменя", обяснява по-късно учителят в своя видеомонолог Тhe Wave.

Но и финалът е не по-малко оригинален. Джоунс свиква учениците, на които казва, че всъщност са част от общонационално движение, и на следващия ден (петък) един от кандидат-президентите на САЩ публично ще обяви по телевизията "Третата вълна". По обед на петия ден 250 души с униформи и значки се стичат на шествие, очаквайки обръщението на кандидат-президента, но вместо това Джоунс се изправя пред тях и пуска запис на националсоциалистически митинг от Третия райх. Учителят обявява пред втрещените тийнейджъри, че всичко това е било експеримент с фашизма и че те

доброволно са пресъздали същото чувство на превъзходство

което германците са имали по времето на нацизма.

Всъщност експериментът дълго време остава неизвестен за широката аудитория, което се дължи и на това, че много от участниците се срамуват. За първи път подробности разказва самият Джоунс в свое есе, публикувано през 1972 г. Славата идва чак през 1981 г., когато в САЩ излиза телевизионният филм "Вълната" (The Wave), а седем години след това Тод Страсер публикува едноименната книга, използвайки псевдонима Мортън Рю. Днес от романа са продадени над 1.5 млн. бройки, преведен е на 9 езика, а се поставя като пиеса в 16 държави. Книгата се числи и към учебните помагала в Германия, където миналата година се появи германската филмова версия "Вълната" (Die Welle). Филмът се различава в няколко пункта от действителните събития, но Джоунс се изказва ласкаво за него.

С търговския успех на "Вълната" обаче нe приключват премеждията на създателя. Опитната демонстрация на Джоунс става предмет на национална дискусия - едни го обвиняват, че си е присвоил тълкуването на житейските реалности за младите хора, за други той пък е комунист. Мнозина американци са шокирани и объркани от факта, че същият манталитет, довел до холокоста, може да се развие толкова бързо, и то не къде да е, а в академично градче, където е централата на реномирания Станфордски университет. Едва през 90-те Джоунс представя своя автентичен личен разказ. През 1993 г. той е поканен от германското правителство да държи реч пред антифашистки митинги. По време на посещението си във Федералната република той отива и в Нюрнберг, "духовната жила на Третия райх", както сам нарича града, видял конгресите на националсоциалистите и най-мракобесните шествия на Хитлер. В това място на духове Джоунс описва експеримента пред аудитория от оцелели от концлагери. От описанията в личната му страница, става ясно, че събитието изключително го развълнува и той решава да разкаже своята история под формата на

едночасов монолог, записан на DVD

Записът е направен в театър в Сан Франциско, а публиката се състои от участници в опита и оцелели от гоненията евреи. Вълнуващ момент е разказът за срещата му с Ева Мозес, която оцелява като дете в един от ужасяващите експерименти с близнаци, провеждани от д-р Йозеф Менгеле в Аушвиц.

Джоунс многократно е питан как би обяснил "Вълната" и вече е уморен от интереса към него. Принципно отказва интервюта, като посочва, че всичко, което е имал да каже, го е направил в своето DVD. На неговата страница може да се прочете следното обяснение: "Не съм горд от "Вълната", но не мога да избягам от нея. Това е като телефонен звън, който става все по-силен. За мен "Вълната" е история на духове. Какво можем да бъдем, съблазънта на доброто и злото. Изборите. Съжалявам, но в края на краищата не мога да отговоря на вашите въпроси. Аз съм гимназиален учител и дядо, объркан и разтревожен от днешните събития. Чувствам се неспособен да предизвикам промяна."

В друго изявление, прибавено в пресматериалите за германската премиера на филма, Джоунс е още по-песимистичен: "Eкспериментът функционира, защото повечето от нас са самотници. Защото нямат семейства, нито общност, нито чувство за принадлежност към една група... Днес все още функционира във всяко училище... Хей, отидете във вашето училище! Къде откривате там демокрация?"

Днес Рон Джоунс, освен че гледа своите внучки и играе с тях баскетбол, преподава театър и спорт на деца с психически и физически проблеми. В Калифорния е известен като поет и разказвач в устния наратив (spoken word). Неговите рецитали и представления могат да се видят в барове, ресторанти, музикални студиа и театри, но и на улицата.


Дневник + | "Вълната" и германското предупрежде�

Дневник >> "Вълната" и германското предупреждение

Дневник + | Опитът "Милграм" и опасностите от по�

Дневник >> Опитът "Милграм" и опасностите от подчинението

Регал - Производители - Да изградиш марка без ре

Регал - Производители - Да изградиш марка без реклама и PR

Какво е общото между марка цигари номер едно във Великобритания, най-продаваната бутилирана вода във Франция, водещия прах за пране в Китай и най-любимата бира на германците? Отговорът е: те са станали пазарни лидери в своите категории без потребителски реклами и PR за около десетилетие.

Почти светкавично цигарите Richmond изпревариха марки като Benson&Hedges, Silk Cut и Marlboro. Във Франция водата Cristaline надмина Perrier, Evian и Volvic. В Китай прахът Diao тръгна като беден братовчед на Henkel и P&G, а сега е най-силният играч на пазара. А бирената марка Oetinger, която дебютира в Германия през 2000 г., днес е по-силна от Beck’s, Lowenbrau и Paulaner. При това и четирите марки навлизат във високо конкурентни категории, където пазарните лидери са изградили своите позиции с години на болезнено планирани, оформени с любов и скъпоструващи рекламни кампании и PR.

Как го направиха те? Как една марка се превръща в популярно име в домакинствата без всякакъв традиционен маркетинг? И какво пречи на останалите да тръгнат по същия път?

"Тези марки виждат възможности, които убягват на другите", казва Крис Аутрам, председател на стратегическите консултанти OC&C. Вземете например Cristaline. Стратегията им беше проста – марката се продаваше 50% по-евтино от другите основни марки. Аутрам казва: "Предчувствието на Cristaline беше, че всичко, което французите искат, е добър продукт, който няма да ги отрови." И то се оказа вярно. Марката постигна 22.1% пазарен дял от категорията бутилирана вода във Франция в обем през 2006 г. Голямо постижение предвид наследството и маркетинг мускулите на Evian на Danone (10.2%) и Volvic (8.3%). През май собственикът – френската група – производител на вина Castel, капитализира успеха си, като продаде 60-процентния си дял за 600 млн. британски паунда.

Разходна ориентираност

Цената е основен фактор не само в историята на Cristaline, но и в успеха на останалите три продукта, но сама по себе си тя не обяснява успеха. "Ако искаш да лансираш продукт без реклама на конкурентен пазар, не е достатъчно да си по-евтин, тъй като ще се сблъскаш със съперници с дълбоки джобове за търговски промоции и реклама. Трябва изцяло различна структура на разходите", казва Аутрам.

Cristaline успява да предложи качествен продукт евтино, защото скъсява веригата на доставката. Докато конкурентите извличат водата от една локация, Cristaline използва 17 извора из цяла Франция. Добиването по-близо до точката на консумация означава, че компанията не трябва да транспортира тежък продукт из цялата страна. Това спестява много пари.

"Cristaline преосмисли веригата за доставка на бутилирана вода и вложи това, което щеше да похарчи за маркетинг, в спестяване на парите на потребителите, казва Аутрам. Тя стана истинска марка не чрез рекламиране, а като използваше ресурсите." Освен това Cristaline не икономиса от опаковката. "Няма нищо евтино в продукта или пакетажа. Той изглежда страхотно", добавя Аутрам.

Веригата за доставка

е важен фактор и за бирата Oettinger. В държава, където изглежда сякаш има пивоварна във всяко селце, Oettinger осъзна, че потребителите плащат висока цена за скъпата структура на доставките на пивоварите, която се цели в максимално разпространение. Oettinger лансира своята продукция само в магазините и така оряза сериозна част от разходите си. Освен това Oettinger представи 14 варианта, за да задоволи германските вкусове, всички те са в бутилки с еднакви размери, които се доставят в еднакви каси. И без реклами Oettinger стана най-голямата марка бира в Германия в обем. През 2007 г. продажбите на Oettinger Original достигнаха 6.73 млн. хектолитра, доста пред втората най-продавана марка Krombacher – 5.16 млн. хектолитра.

Diao идентифицира като възможност допълнителния производствен капацитет. Когато западните гиганти Henkel и P&G навлязоха на пазара в Китай, фабриките, които използваха, имаха капацитет в излишък и Diao го изкупи с отстъпка. Това позволи на компанията да продава своя препарат 30% по-евтино от другите марки. За по-малко от 10 години Diao завоюва една четвърт от пазара.

Законодателството

също може да играе роля. С повишаващите се ограничения пред рекламата и спонсорството, водещо до крайна забрана и за двете, Imperial Tobacco видя, че получават финансова възможност да лансира продукт в най-ниския ценови сегмент през 1999 г. Само след девет години Richmond генерира почти 16% от продажбите на цигари във Великобритания и осигурява на ритейлърите оборот от 1.6 млрд. паунда годишно – всичко това без потребителска реклама. Два различни фактора повлияха на успеха на Richmond. Първият бяха поразителните опаковки в специални серии, маркирани с цена. Вторият бяха независимите магазини, които станаха техен основен канал на разпространение. При тютюневите изделия във Великобритания те имат много по-голям пазарен дял от веригите. Imperial похарчи спестеното от потребителски маркетинг, за да подпомага търговията. Цигареният гигант генерира познаваемост, като информира пазара чрез търговската преса месец преди да лансира продукта. Създаде програма за представяне в търговската мрежа. Но най-важното: "Направихме нужното всеки търговски представител да бъде въоръжен с добри категорийни, технически и юридически познания", каза Иън Уоткинс, мениджър търговски комуникации в Imperial Tobacco. "Те не са търговски представители, те са категорийни експерти, от които търговците имат нужда, защото се чувстват изолирани и наказани за това, че генерират приходите си, като продават тютюн."

Супермаркетите –

новото медийно пространство

Дали рафтовете на супермаркетите са новото медийно пространство и дали търговските промоции, продуктът и неговата опаковка могат да заместят рекламата?

Добре известно е, че голяма част от решенията за покупка се правят в точката на продажба (75% според POPAI*). Още през 2001 г. изпълнителният директор на P&G А.Г. Лафли предсказа, че 50% от разходите на P&G ще бъдат вътре в магазина през 2010 г., като в същото време се разработваха нови похвати за по-доброто разбиране на търговските активности. По онова време търговските инвестиции бяха на рекордно ниво, като 30% от хранителните стоки бяха в промоция във всеки един момент. Дали с натиска от вериги като Asda да се набляга повече на цените, отколкото на рекламата, ще се достигне до момент, в който веригите ще започнат да зареждат нови продуктови линии, базирайки решението си единствено на цената и новото в продукта. "Не вярвам и на дума от това твърдение", казва Ейдън Броки, изпълнителен директор на инвестиционния експерт Commercial Advantage Consulting. Само при най-неблагоприятни условия един супермаркет би заредил дебютиращ продукт, който не използва реклама и PR. "Супермаркетите се занимават с управлението на риска, свързан с 20 000 продуктови линии. Ако непопулярен собственик на марка не може да подкрепи маркетингово продукта си, единственият случай, в който супермаркетът би бил съгласен да продава, е при печалба от 60%–70%."

Аутрам е съгласен с него, но по друга причина. Във Великобритания пазарът на собствените марки е добре развит, обосновава се той, тъй че появата на нови марки, носещи стойност, може да не се хареса на големите вериги. "Веригите вече предлагат всички класически марки на висока цена и респективно зареждат със собствени марки на ниска цена. Бюджетни марки като Richmond и Oettinger биха били ценово позиционирани между двете групи и собствениците на марките може би ще са затруднени да убедят веригите в нуждата от оферта със средна цена."

Но Аутрам казва, че по-малките вериги може и да се заинтересуват от новите "изгодни" марки. "Веригите от групата под най-големите често не могат да си позволят цялостна гама продукти със собствена марка и биха били по-отворени към нови предложения."

*Световната асоциация за маркетинг в търговията на дребно

По сп. The Grocer

» Как да познаете добрия евродепутат? : vsekiden.com

» Как да познаете добрия евродепутат? : vsekiden.com

вторник, 14 април 2009 г.

Заблудите, заради които харчим много

Profit.BG &
Dir.bg Заблудите, заради които харчим много

Как става така, че уж пестим, а никога нямаме спестявания? И не само, че нямаме, ами и натрупваме дългове. По-долу изброяваме някои заблудите, на които всеки се хваща. Особено опасно е прекомерното харчене за тези, които разчитат на кредитна карта, защото те използват пари, които нямат:

Спешен случай е

По време на криза трябва да редефинираме понятието «спешен случай“, като общо взето в тази графа остават само медицинските проблеми. Ако се развали домакински уред, се постарайте да го поправите или да карате без него. Ако се развили колата, оправете я по най-евтиния начин, но не си и мислете за нова.

Заслужавам го

След тежка работна седмица на всеки му идва да се разтовари малко в почините дни. Ако имате дългове, обаче това разтоварване става капан. След цяла седмица разумно харчене, може да се получи така, че да направите две крачки назад след една напред.

На промоция е

Промоциите са измислени, не за да улесняват потребителя, а за да продадат търговците или свой нов, непознат продукт, или нещо, чиито продажби иначе не вървят добре. Дори и да не сте съгласни с това, трябва да се съгласите - промоции е имало и винаги ще има. Не мислете, че ще «изтървете добрата сделка“. След време ще има други сделки, а тогава вие може да сте по-добре финансово. Още повече, ако пазарувате с кредитна карта. Каква е ползата от няколко процента отстъпка за стоки, които ще изплащате с месеци?

Не е скъпо

Най-лесно се харчат малки суми. Тези разходи никога не карат червената ни лампичка да светне, защото се считат за допустими покупки. Когато в края на месеца съберете тези разходи обаче, сумата може да бъде значителна, а ако разгледате покупките, ще установите, че не всичко ви е било наложително. Когато пазарувате с кредитна карта, харчите пари, които не са ваши, а когато парите са чужди, няма евтино и скъпо.
Стоки на изплащане

Критерии няма почти никакви - даваш лична карта и телефона на гаранта (гаджето или леля ти) и ти дават каквато и да е стока. Казвате си, че вноската е малка и не се притеснявате. Оказва се обаче, че след няколко такива покупки имате проблем. Защото месечният ви доход вече не е същият, тъй като сте се обременили с изплащане.

Ще го изплатя, като ми повишат заплатата/направя успешна сделка

Очаквате повишение или наближава добра развръзка на ваша инвестиция? Това прави пръстите ви по-широки, но внимавайте, да не се окаже, че сте профукали парите още преди да сте ги получили.

Средното образование в страната е безплатно

Преди време родителите мислеха за разходите по образование на децата си, когато станеше време да учат във ВУЗ. Днес обаче средното, че и основното образование, не са по-евтини. Почти няма дете от 3-и до 11-и клас, което да не ходи на допълнителни уроци по чужд език. Ако добавим спортни занимания, а за седмокласниците и подготовка за кандидатстване за профилирана гимназия, си се получават разходи, близки до издръжката на студент. Заблудата в случая е, че човек не отчита тези разходи, когато планира бюджета си и те се натрупват като извънредни. Считаме, че обучението е безплатно и когато чуем: «Ама всички ходят на уроци!“, сме поставени пред свършен факт.

dnes.dir.bg - Три страни изправени пред фалит

dnes.dir.bg >> Три страни изправени пред фалит

Money.bg - Махалото на икономиката ще се върне обратно

Money.bg - Махалото на икономиката ще се върне обратно

Money.bg - Трябва да се вслушаме във валутната идея на

Money.bg - Трябва да се вслушаме във валутната идея на Китай

понеделник, 13 април 2009 г.

Vesti.bg - Повишението не е повод за почерпка

Vesti.bg >> Повишението не е повод за почерпка

dnes.dir.bg - ”Моркови” за гурбетчии

dnes.dir.bg >> ”Моркови” за гурбетчии

На 1 май в Норвегия влиза в сила договорът за единно икономическо пространство с Европейския съюз. Това означава, че изчезват и последните ограничения върху движението на работна сила.
Властите се страхуват, че в страната може да нахлуе нов поток от гастарбайтери - граждани на източноевропейските държави от ЕС, пише московското издание "Новие известия", цитирано от БТА.

Населението на Норвегия е под 5 милиона, а в страната бездруго вече живеят близо 300 000 чужденци. Само имигрантите, пристигнали от Полша, през последната година са станали пет пъти повече. Дълги години норвежкият трудов пазар разчиташе на чуждестранна работна ръка, главно за непрестижните и слабо платени длъжности. Всеки десети от заетите в страната е имигрант. Ако изгубят работата си, гурбетчиите разчитат на щедрите социални помощи в Норвегия - един строител например може да разчита на близо 1500 евро месечно в течение на година. Срокът може да бъде продължен заради различни курсове и болнични, тъй че може да се проточи на практика безкрайно. С идването на финансово-икономическата криза тези хора се превърнаха в бреме за норвежката държава.
Норвежкият министър на труда и социалните грижи Даг Терие Андерсен е подготвил проект, който предвижда доброволно репатриране на имигрантите от бившите социалистически държави - прецедент за страните от Северна Европа, пише "Новие известия". Андерсен предлага Норвегия да плати на тези гурбетчии самолетните билети за завръщане в родината и да отпусне на всекиго известна сума, за да започне там собствен бизнес. Условието е онези, които напуснат страната, да поемат задължение да не се завръщат в скандинавското кралство, се казва в статията. Министърът е предвидил за младите източноевропейски гурбетчии и още един "морков" - Осло да плати таксите за обучението им "пак в родната страна или другаде, само не и в Норвегия". Част от петгодишната стипендия ще подлежи на връщане, а безвъзмездната се предвижда да бъде около 400 евро месечно, посочва изданието.

Експерт от норвежки институт, цитиран в статията, изразява обаче съмнение, че имигрантите "ще клъвнат на примамката". Средните помощи за безработни в Норвегия са по-високи от заплатите в Източна Европа при днешната криза. Освен това, завърналите се доста трудно биха могли да си намерят работа в родината. Гастарбайтерите най-вероятно ще се опитват да прекарат тежките времена в Норвегия, а от 1 май в страната ще надойдат и нови търсачи на работни места, твърди специалистът. Норвежката полиция се опасява от появата на нов отрасъл в криминалния бизнес - създаване на фалшиви работни места за чужденци. Гастарбайтерите просто ще плащат на работодателите, за да ги водят на работа в течение на осем месеца, което ще им проправи пътя към "социалната хранилка" в Норвегия.

Дневник + | "Вълната" и германското предупрежде�

Дневник >> "Вълната" и германското предупреждетие за диктатурата

Дневник + | Проучване на "ЕЙМС хюман кепитъл": За

Дневник + | Проучване на "ЕЙМС хюман кепитъл": Заплатите и обученията - зависими от личното представяне"

Пазари | Петте стъпки до добрия финансов план - Dne

Пазари | Петте стъпки до добрия финансов план - Dne

Финанси | Бартерните сделки се завръщат | Фирми

Финанси | Бартерните сделки се завръщат | Фирми

News.bg - Заявление за лична карта - скоро и по интерне

News.bg - Заявление за лична карта - скоро и по интерне