петък, 18 септември 2009 г.

На път ли е да изчезне фотожурналистиката

rfi.bg >> На път ли е да изчезне фотожурналистиката

От много години се повтаря един и същи рефрен: фотожурналитиката е на път да изчезне или да претърпи сериозни промени. Доколко това е така, това е темата на репортажа на РФИ
“В този голям дървен сандък ще се транспортират фотографиите... Фотографиите на “ПОЛКА. Това е тежестта на снимките”
Тежестта на снимките и шокът на думите. Екипът на “ПОЛКА” се пренася на своя нов парижки адрес. Чухте гласа на Ален Женестар, бивш директор на “Пари Мач” и коментатор на РФИ, днес ръководител на едно съвсем ново издание, в чийто център са репортажите и снимките – един сектор, за който се смята, че е в криза.
“Времето се промени. Извършиха се две последовталени дигитални революции. И още една революция поради извънредно тежката икономическа криза. В резултат на което изданията публикуват по-малко фонографии.
Щрак-щрак и дигиталните фотоапарати с лекота възпроизвеждат реалността. Признават го всички. На това мнение е и известният френско-ирански фоторепортер Реза

“От 3 години нямам поръчка от френската преса. И ако от френската преса за три години няма нищо, за щастие я има международната преса. Работя за “Нешънъл Джеографик”, за книги. Но всичко това показва до каква степен е зле френската преса”.

Нещата не са добре. Агенция “ГАМА” едва свързва двата края, “СИГМА” изчезна. Ето и мнението на читатели, записани пред една будка за вестници в Париж.

“Само гледам заглавните страници на сергията. Никога не си купувам преса.
“Има все повече people, светски снимки. Едни и същи, които изникват всяка седмица”.
Все по-малко професионлани снимки в изданията. За сметка на това people снимките изобилстват, което изтласква истинските снимки. Според Ален Женестар двете неща не са по необходимост в конфликт

Цялото това лицемериие около people снимките го слушам от години, още докато ръководех “Пари Мач”. А “Мач” е най-голямата финансова сила в сферата на фотожурналистиката и то в света. Що се отнася до people снимките, аз ги оприличавам, по сравнение с телевизията, с достъпа до “прайм-тайм”. Ако благодарение на тях можем да получим достъп до 4-5 млн. читатели и това ще им позволи да имат достъп и до качествени снимки, то да жиееят people снимките.

Изглежда фотожурналистиката наистина навлиза в нова фаза. Но занаятът не е изчезнал. Първите хора, които са правили фрески в пещерите, са били и нещо като първите фотожурнаристи. Нещата се променят днес, когато има милиони уеб-страници. Въпростъ е да се намери икономически модел на фотографиите в интернет. И ако се съди по разгорещените дискусии, дори и фотожурналистиката да е мълтва, прекалено много хора искат да присътват на нейното погребение.

Няма коментари: