сряда, 21 януари 2009 г.

Японското биде праща тоалетната чиния в пенсия

e-vestnik >> Японското биде праща тоалетната чиния в пенсия
7 Ноември 2008

Преди три десетилетия Япония смени клекалата с тоалетни чинии. Сега японците предпочитат високотехнологични и луксозни тоалетни чинии от нов тип – японските бидета, които освен че служат за подмиване, могат да се затоплят, да пускат музика, да светят и да ароматизират. Подробности за новата мания на японците разказва в. “Крисчън сайънс монитор”.

За западняците тоалетните са устройства, за които има хиляди евфемизми: клозет, двете нули, “онова място”. А съществуването им се дължи на функциите им – които е най-добре да продължат да бъдат непризнати.

Но в Япония, където тоалетните чинии в западен стил смениха традиционните клекала едва преди три десетилетия, порцелановият “престол” получи нещо като кралски статут. Баналният “работен кон” се превърна в нещо високотехнологично, с различни лица, което предизвиква почти благоговейно наблюдение.

Днес това се оказа толкова важно за японците, че един вид тоалетни чинии се превърнаха в реклама на хотелите. “Тойоко Ин”, една от най-големите хотелски вериги в Япония, налага марката Washlet. “Ако не ги бяхме инсталирали ние, те щяха да отидат в друг хотел, казва Мами Охаши, представител на веригата. За повечето клиенти наличието на японски бидета в стаята е също толкова важно, колкото и връзката с Интернет.”

Японските бидета представляват тоалетна чинии, комбинирани с функцията на биде и са много повече от обикновени тоалетни. Според специалистите те будят топли чувства. Това може би се дължи донякъде на факта, че някои от тоалетните чинии се загряват буквално и започват да светят, когато влезеш в помещението.

Клиентите обаче може да поискат и други модели, които да пръскат отзад, да подсушават, да дезодорират, да пускат водата автоматично и да вдигат и пускат капака сами. И няма нужда всичко това да се случва в пълна тишина: с натискане на едно дистанционно може да се програмира вградената аудиосистема, която да засвири предпочитаната музика.

За да намали разходите на хотелите за вода, водещият производител на тоалетни в Япония “Тото” представи през тази година модел, който пести вода (подобно на оптимизираните слушалки за душ), както и специален самопочистващ се накрайник, което е особено важно за обществените тоалетни.

На японците им беше необходимо известно време, за да стигнат до идеята за тоалетната като нещо луксозно. Доскоро дори представата за споделяне на тоалетна, която е била докосвана от някой друг, беше анатема. Вместо това хората клечаха над клекалата. Технолозите трябваше да преодолеят и това, което тук се счита за глупост – да изложиш топлите си задни части на студа на тоалетната чиния, особено през зимата, когато слабото парно може да направи допира доста стресиращ.

Така през 1980 година “Тото” реши да предприеме атака и пусна в продажба своето японско биде. Продавачите бяха изправени пред предизвикателство: да убедят японците, че това, което предлагат е апотеоз на технологията за тоалетни. “По това време нямахме много опит с бидетата, казва Ацуко Коно, представител на компанията. Японските клекала все още бяха много популярни. Затова много често се сблъсквахме с коментари от типа – Я, какво е това?”

Без да се колебае, “Тото” стартира широка рекламна кампания, която показваше как една популярна актриса коментира бидетата. Фирмата постави тоалетните чинии в универсалните магазини. Клиентите можеха да получат карта на местата в Токио, където има японски бидета, което придаде на срещата с новия вид тоалетни привкус на приключенско ловуване.

Междувременно дизайнерите работеха усърдно за постигане на перфектната температура на водата, а също така и за най-добрия ъгъл за накрайниците, от които пръска вода, които се подават от средата на чинията. Асука Осада, която също работи за “Тото”, отбелязва, че преди време пробвали нов тип клекала, но се отказали. “Те обаче са легенда и никой не ги е виждал,” казва тя с тон, който провокира търсенето на изчезналия кивот.

За успеха допринесоха и служителите във фирмата. Различните накрайници например бяха изпробвани въз основа на опита на 300 работници. Според Осада с времето е станало по-лесно да се събира такава информация. “Когато започнахме работа дори работниците не искаха не искаха да ни помагат, защото бяха уплашени, казва тя. Но сега вече знаят, че не е толкова страшно.”

Днес – около 17 милиона японски бидета по-късно – тези устройства са инсталирани в 70 на сто от частните домове и в безброй обществени сгради. “Тото” държи 60 процента от пазара в Япония, а най-големият му съперник е фирмата “Инакс”, която също произвежда тоалетни чинии, включващи функцията на биде.

Като да си купиш кола: има толкова много възможности

За потенциалните клиенти трупането на опит е толкова важно, колкото и при избора на нова кола. “Японците държат на функционалността, казва Осада. Има голям избор – силни струя вода срещу слаби. Клиентите трябва да решат дали накрайниците да може да се нагласят за максимален ефект. Автоматичното пускане на водата и вдигането на седалките струва повече, както и сензорите, които пускат светлината отстрани на тоалетните чинии и носят усещането за красива нощ. “Инженерите ни казват, че когато влезеш в тоалетната ти си крал или кралица и може да я използваш както си искаш”, обяснява Осада.

За японците, в чиито домове по принцип има недостиг на място, тоалетната е единственото място, където човек може гарантирано да остане сам. Оттук идва и желанието за изживяване, което може да бъде удължено от лукс като музика, пускана дистанционно и от различни благоухания. За щастие потребителите може да са спокойни, че всичкият този лукс не вреди на околната среда. Конструкторите са създали нещо, което може да бъде наречено “фалшиво отмиване” – копче, с което се издава наподобяващ изригването на гейзер шум, предназначено за онези, които не желаят другите да чуват какво правят. То пести невероятно много вода. Според производителите на наподобяващите бидета устройства, те намаляват използването на тоалетна хартия с 50 до 90 на сто. (Трябва да се отбележи, че американците използват над 3,2 млн. тона тоалетна хартия годишно.)

Последният модел японско биде – “Неорест” – предлага неутрални дезодоранти и ароматизатори, които напомнят за четирите годишни времена. А тоалетната чиния може да се вдига нагоре и да се пуска в зависимост от личните предпочитания. Осада отбелязва, че когато остава на работа до по-късно от обикновено, тоалетната чиния вече не е топла, защото знае, че потребителите й по това време не са наоколо. За всичко това клиентите трябва да платят между 750 и 2000 долара – и то преди да получат истинската тоалетна. А японските бидета с всички екстри стигат и до 5000 долара.

Джун Уено, който живее в Токио, се кълне в своето японско биде. За него е ясно, че отказът от тоалетна хартия е не само по-приятен, но и по-здравословен. И не вижда как би се оправял без своята Washlet. “Предпочитам в хотелите също да има японско биде”, казва г-н Уено, който е професионален фотограф. За да е сигурен в комфорта си, той си носи портативен модел, който пръска струя вода като пистолет. И все пак се надява, че като пътува в чужбина, ще намери същата екстра.

Но готова ли е останала част от света за тоалетна чиния от клас “Тифани”? Преди да кажем “не”, убедени, че това е поредната японска измишльотина, трябва да си спомним един факт: уокменът “Сони” също беше посрещнат скептично при дебюта си през 80-те.

Няма коментари: