вторник, 12 май 2009 г.

Формулата "плащате толкова, колкото пожелаете" не може да трае дълго

rfi.bg >> Формулата "плащате толкова, колкото пожелаете" не може да трае дълго

“Плащате толкова, колкото пожелаете”. Това послание има с какво да ви съблазни, особено по време на криза. Ето защо все повече търговци прилагат въпросната формула: магазини за дрехи, както и ресторанти се поддадоха на тази мода. Идеята, разбира се, е да се увеличат продажбите.

Можете да си купите кожено сако, което струва 250 евро, давайки само няколко евро като в добавка ще получите и талон за безплатна вечеря в ресторант. Целта на търговците е не да правят подаръци, а да върнат покупателната способност на французите. Анри Кофман, директор маркетинг в голяма парижка компания, обяснява:

“За мен всичко това не е свързано толкова с кризата. Разбира се, съществуват най-различни маркетингови решения от този тип, но не бива да забравяне, че безплатен обяд няма. Ако търговецът предоставя на клиентите си някакво предимство това означава, че и той би извлякъл изгода от него. Във всеки случай няма такова нещо като “криза е, нека да облекчим нашите клиенти”.”

Въпреки това, именно такъв изглежда мотивът на един френски сайт за електронна търговия, който миналата седмица продаде 10 000 свои артикула на цена от 1 евро. Инициативата помогна на компанията най-напред да продаде застоялите си стоки и аксесоари, но и накара хората да заговорят за нея. Свен Лунг е директорът на въпросната компания:

“Целта ни бе да спечелим нови клиенти, да накараме хората да говорят за нас и не на последно място да проверим търговската етика на клиентите си. Дали ще се оправдаят със скъпия живот и ще се възползват от възможността за платят толкова, колкото искат, или пък ще уважат търговците и ще се опитат да платят цена, близка до реалната.”

Формулата “Плащаш толкова, колкото решиш”, обаче трудно може да бъде поддържана дълго време. Въпреки придобитата известност, от сайта за електронна търговия споменават, че инициативата им е била на загуба. Има обаче един ресторант, който работи по този начин в продължение на месец. Пиер Бержен, неговият собственик, казва че за въпросния месец той е достигнал същата печалба, каквато е имал през юни миналата година:

“Формулата работеше, защото ставаше въпрос за нещо невиждано до момента. Все пак не можеше да продължава прекалено дълго. Първо, защото така се губи моментът на изненадата и второ, защото с течение на времето привличаш една не особено деликатна клиентела. В края на месеца клиентите, които си тръгваха без да оставят пари за храната, ставаха все повече и повече.”

Има ли тази система бъдеще? Ето отговорът на Паскал Ебел от Центъра за наблюдение и анализ на условията на живот:

“Мисля, че тази формула би могла да бъде доразвита и да се прилага предимно в секторите, в които се предлага забавление или пък са свързани с креативност. Що се отнася до продажбата на основни стоки – малко съм скептична по този въпрос. Особено пък при разпродажбата на дрехи. Не съм много сигурна, че клиентите ще се втурнат да купуват продукти, които не са им съвсем по вкуса, нито са си мечтали да притежават нещо подобно, само заради ниската цена. Така че, инициативата е по-скоро “маркетингов удар”, а не феномен, който има бъдеще.

Така е. Повечето хора свързват ниската цена с ниско качество. Ето защо няма да е лошо формулата “Плащате толкова, колкото пожелаете”, да бъде променена на “Плащате толкова, колкото смятате, че струва пожелания от вас продукт”.

Няма коментари: